Begrafenis Begrafenis
Nadenken over een kerkelijke uitvaart
Je voorbereiden op een overlijden is vaak niet mogelijk. Soms is er een voorbereidingstijd, soms komt het volkomen onverwacht. Het is goed je te oriënteren, zelfs als er niets aan de hand is; gewoon goed om te weten.
Het kan zijn dat de nabestaanden prijs stellen op een dienst van gedachtenis en afscheid bij het overlijden van een geliefde. In dat geval is het gewenst zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de betreffende wijkpredikant. Met deze kan alles besproken worden wat daarmee samenhangt, in het bijzonder de voorbereiding van de inhoud van deze dienst.

Uitvaartgroep
De groep bestaat uit vrijwilligers die zijn geschoold in het bijstaan van nabestaanden rondom een uitvaartdienst. Zij kunnen ook voorgaan in uitvaartdiensten, al of niet samen met de predikant.
De dienst kan in één van onze kerken plaatsvinden, maar ook andere locaties zijn mogelijk. Met name vinden regelmatig afscheidsdiensten plaats in het Crematorium, in het kerkgebouw van Usselo, of in één van de aula's van de Enschedese uitvaartondernemingen.

Kosten van een uitvaart
Aan actieve gemeenteleden worden bij een uitvaart in principe geen kosten in rekening gebracht. Wanneer er echter geen betrokkenheid met de Protestantse Gemeente bestond worden kosten voor predikant en/of kerkgebouw in rekening gebracht.