Dopen Dopen
Waarom laten wij ons kind dopen?
Als ouders willen we graag dat onze kinderen gelukkig zullen worden. We wensen dat ze als kind en als volwassene zullen bijdragen aan een betere wereld met harmonie, recht en vrede. We willen onze kinderen de vrijheid bieden om later zelf te kiezen. We weten maar al te goed dat hun keuze later voor een belangrijk deel bepaald wordt door wat we onze kinderen mee geven. De wieg waarin ze zijn begonnen is van wezenlijk belang!
We willen onze kinderen de waarden en normen meegeven waarin we zelf geloven. Christenen geloven dat in de Bijbel een belangrijke levensweg gewezen wordt: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Respect hebben voor natuur en milieu zijn essentieel voor hun toekomst; heelheid van de schepping.

Dopen
De doop is een teken van een nieuw begin. De doop is allereerst een teken van Gods onvoorwaardelijke liefde voor al zijn kinderen. Als zodanig is de doop een kostbare basis voor ons kind. Tegelijk zeggen wij als ouders ook 'ja' bij de doop van ons kind. We spreken zo ons voornemen uit om ons kind te begeleiden in een Christelijke opvoeding. Met de doopbelofte gaan wij als ouders een inspanningsverplichting aan.
Het feest van de doop
Zo'n belangrijke gebeurtenis willen wij temidden van de kerkelijke gemeente vieren. En de kerkelijke gemeente wil dat graag samen met ons doen. Ook de gemeente gaat een inspanningsverplichting aan. De gemeente heet de dopelingen welkom in de gemeenschap. Een doopdienst is altijd weer een bijzonder feestelijke gebeurtenis!

Doopkaars
Als teken van de doop krijgt het kind een doopkaars mee. Elke jaar weer als de doopkaars wordt aangestoken, op de dag waarop het gedoopt is of jarig is, is de vlam een teken van Gods licht dat nooit dooft.
Willen jullie je kind laten dopen?
Geef dan aan een van de predikanten de wens door dat jullie je kind willen laten dopen. De predikant maakt dan een afspraak met jullie voor één of meer doopgesprekken. In dat doopgesprek wordt o.a. nader ingegaan op de symboliek van de doop.
Overigens is dopen niet alleen voor pasgeborenen. Je kunt op elke leeftijd worden gedoopt.

Oecumenische doop
De doop is een oecumenisch erkend sacrament. In principe wordt de dopeling ingeschreven in het 'doopboek' van de kerk waar de doop plaatsvindt. De voorganger van dat kerkgenootschap bedient ook de doop. Vanzelfsprekend kan de dopeling in beide kerkelijke administraties worden opgenomen.
In het doopgesprek dat aan een oecumenische doop voorafgaat zal aandacht worden besteed aan overeenkomsten en verschillen tussen beide tradities.
Zegenbede voor ouders en kind
Sommige ouders zijn voorstander van de volwassenendoop, maar willen wel graag voor hun kind een gebed en een zegenbede in de kerkdienst. Een gedachte om eens te overwegen.