Trouwen Trouwen
Je wilt trouwen in de Protestantse Gemeente Enschede?
Trouwen is een absoluut hoogtepunt in je leven. Het markeert je belangrijkste beslissing en je wilt je vreugde over die beslissing met anderen delen. Als je kiest voor een kerkelijk huwelijk, dan krijgt je huwelijk een extra dimensie.
Als je kiest voor een kerkelijk huwelijk, (of andere vorm van partnerschap) dan is het raadzaam om in een vroeg stadium contact op te nemen met een wijkpredikant van de Protestantse Gemeente om de dienst voor te bereiden. Je kunt dan samen met haar/hem de vormgeving van de dienst bespreken.

Een trouwdienst is een kerkdienst van de kerkelijke gemeente. Heel duidelijk wordt dat wanneer de trouwviering plaatsvindt op zondagmorgen, tijdens de 'gewone' kerkdienst. Overweeg die optie eens!
Bij de trouwviering is altijd ook een ouderling van de wijkgemeente aanwezig. Deze vertegenwoordigt a.h.w. de gemeente.
De trouwviering kan plaatsvinden in ál onze kerkgebouwen. Ook komt het voor dat paren, hoewel ze in Enschede kerklid zijn, kiezen voor Het Stift te Weerselo of de Johanneskerk te Twekkelo. De dienst kan dan plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Protestantse Gemeente Enschede. Als teken daarvan is ook dan een ouderling van de onze gemeente aanwezig.

Kosten van een kerkelijk huwelijk
Aan betalende leden van de Protestantse Gemeente wordt voor de diensten van de voorganger en het gebruik van het kerkgebouw een bedrag van € 150 in rekening gebracht.
Niet-gemeenteleden, of niet-betalende gemeenteleden betalen € 300.
Het bruidspaar moet zelf zorg dragen voor de bloemen in de kerk en kan hiervoor een bestemming opgeven. Ook de bestemming van een eventuele collecte wordt door het bruidspaar zelf bepaald.

Gemengd huwelijk en een andere vorm van partnerschap
Het past in de visie van de Protestantse Gemeente om ook een oecumenisch huwelijk kerkelijk te bevestigen. Vaak gebeurt dat dan samen met een pastor van het andere kerkgenootschap - maar ook wanneer er gekozen wordt voor één voorganger is er ruimte voor oecumenische vormgeving en/of inschrijving.
De Protestantse Gemeente wil niemand discrimineren of achterstellen. Mannen, vrouwen, hetero- en homoseksuelen hebben dezelfde rechten en mogelijkheden. Als je dat wilt kan je in een speciale trouwdienst een zegen vragen over je homohuwelijk (of andere vorm van partnerschap).